Μετάβαση σε περιεχόμενο

Πώς οι εκπαιδευτικοί επηρεάζουν τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών


admin

Recommended Posts

Σε μια εποχή που τα παιδιά περνούν τις περισσότερες ώρες της ημέρας τους στο σχολείο, οι εκπαιδευτικοί, πέρα από τις γνώσεις που μεταδίδουν, μπορούν να επηρεάσουν και να διαμορφώσουν -σε μεγάλο βαθμό- τις διατροφικές συνήθειες των μαθητών, λειτουργώντας ως θετικά μοντέλα-πρότυπα για την υιοθέτηση σωστών συμπεριφορών και την κατανάλωση υγιεινών τροφών.

Οι τρόποι με τους οποίους ένας εκπαιδευτικός μπορεί να λειτουργήσει ως θετικό πρότυπο για τη βελτίωση της υγείας των μαθητών του είναι ποικίλοι και μπορεί να αφορούν τόσο τη διατροφή όσο και τη σωματική δραστηριότητα.

Και βέβαια, πάνω απ’ όλα και πέρα από τις λεκτικές συμβουλές, τον σημαντικότερο ρόλο έχουν οι πράξεις και η εφαρμογή των κανόνων στην καθημερινότητα.

Σύμφωνα με το ΕΥΖΗΝ, το πρόγραμμα του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, το οποίο υλοποιείται με τη συνεργασία των υπουργείων Παιδείας & Θρησκευμάτων και Πολιτισμού & Αθλητισμού, και απευθύνεται στους μαθητές όλης της χώρας, μια πολύ ισχυρή ενέργεια είναι οι εκπαιδευτικοί να προσπαθούν να καταναλώνουν τρόφιμα με υψηλή διατροφική αξία στο σχολείο, π.χ. την ώρα του διαλείμματος όταν και οι μαθητές καταναλώνουν το κολατσιό τους.

QMLaFEr.jpg

Οταν οι μαθητές βλέπουν τους εκπαιδευτικούς να καταναλώνουν υγιεινά τρόφιμα, αυξάνονται πολύ οι πιθανότητες να ακολουθήσουν και οι ίδιοι αντίστοιχες επιλογές.

Έχει αποδειχθεί ότι με αυτή τη δημόσια συμπεριφορά οι εκπαιδευτικοί καταφέρνουν να επηρεάσουν τις επιλογές των μαθητών, οι οποίοι ουσιαστικά μιμούνται τις συνήθειες των δασκάλων τους. Με άλλα λόγια, όταν οι μαθητές βλέπουν τους εκπαιδευτικούς να καταναλώνουν τρόφιμα με χαμηλή διατροφική αξία, λαμβάνουν μάλλον μικτά μηνύματα, καθώς τα λόγια και οι πράξεις αντικρούονται. Αντιθέτως, όταν τους βλέπουν να δίνουν σημασία στις υγιεινές επιλογές τροφίμων (και ένα δραστήριο τρόπο ζωής), αυξάνονται πολύ οι πιθανότητες να ακολουθήσουν και τα ίδια αντίστοιχες επιλογές.

Όσον αφορά την προώθηση της σωματικής δραστηριότητας, οι εκπαιδευτικοί μπορούν επίσης να λειτουργήσουν ως θετικά πρότυπα για τους μαθητές με ποικίλους τρόπους. Για παράδειγμα, την ώρα του διαλείμματος μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στα παιχνίδια των μαθητών ή να περπατήσουν με τα παιδιά ή να τα επευφημούν όταν ασκούνται.

Στις μικρότερης ηλικίας τάξεις του δημοτικού σχολείου, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αφηγηθούν ιστορίες στη σχολική αίθουσα που να περιέχουν μηνύματα για την αύξηση της σωματικής δραστηριότητας ή να μάθουν στα παιδιά τραγούδια στα οποία να εμπεριέχεται η κίνηση ως θεματολογία.

Όπως τονίζει ο υπεύθυνος του Προγράμματος και καθηγητής Διατροφής & Διαιτολογίας στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Λάμπρος Συντώσης, «μέσω τέτοιων δράσεων, οι εκπαιδευτικοί λειτουργούν ως θετικά πρότυπα και συμβάλλουν στη βελτίωση των συνηθειών των παιδιών με άμεσο τρόπο και αποτελεσματικό!»

Οσον αφορά τους εκπαιδευτικούς, το πρόγραμμα το ΕΥΖΗΝ δίνει πολλές και χρήσιμες συμβουλές και οδηγίες προκειμένου να διευκολύνει το έργο τους στην κατεύθυνση της υιοθέτησης από τα παιδιά ισορροπημένων διατροφικών συνηθειών.

Ke7fnod.jpg


Η καθιέρωση μίας ημέρας την εβδομάδα, όπου ο κάθε μαθητής και ο δάσκαλος θα φέρνουν το αγαπημένο τους φρούτο στο σχολείο, είναι μια «έξυπνη» δράση για την υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών!

Τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί για να καταναλώνουν τα παιδιά περισσότερα φρούτα;

  • Γίνετε το παράδειγμα! Είναι αποδεδειγμένα ο καλύτερος και αποδοτικότερος τρόπος να διδάξετε στα παιδιά έναν υγιεινό τρόπο διατροφής, δηλαδή με πράξεις, χωρίς πολλά λόγια. Εξάλλου, με ένα φρούτο στο διάλειμμα, αντί για ένα σκέτο καφέ ή τυρόπιτα, θα νιώσετε κι οι ίδιοι πολύ καλύτερα!
  • Παροτρύνετέ τα να τρώνε φρούτα στο σχολείο. Καθιερώστε για παράδειγμα, μία ημέρα της εβδομάδας, όπου ο καθένας (φυσικά και εσείς) θα φέρνει το αγαπημένο του φρούτο στο σχολείο!
  • Γνωρίστε τους τα φρούτα μέσα από δραστηριότητες. Για παράδειγμα «το φρούτο του μήνα» ή ζωγραφιές με βάση τα φρούτα, ποιηματάκια κ.λπ.
  • Προσφέρετε γνώσεις. Μιλήστε τους για την αξία των φρούτων στη διατροφή, έχετε, όμως, κατά νου ότι ο ρόλος τους για την υγεία δεν αποτελεί ισχυρό κίνητρο για τα παιδιά. Δοκιμάστε, λοιπόν, να αναπτύξετε και άλλες πτυχές των φρούτων, συνδυάζοντας γνώσεις από διάφορα μαθήματα, π.χ. γεωγραφία, περιβάλλον.
  • Χρησιμοποιήστε θετικά λόγια. Συνοδεύστε την κατανάλωση των φρούτων με το πόσο νόστιμα είναι, πόσο ωραία μυρίζουν και με λεκτική επιβράβευση όταν βλέπετε τα παιδιά να τα καταναλώνουν.
  • Ελέγξτε τα τρόφιμα που πωλούνται στο σχολικό κυλικείο και αναλόγως προτείνετε στην σχολική επιτροπή να προστεθούν φρούτα ή να παρουσιαστούν με ελκυστικό τρόπο.
  • Κάντε τα «in». Σκεφτείτε τρόπους που θα μπορούσαν να προσδώσουν στα φρούτα ένα «in» χαρακτήρα. Για παράδειγμα, προσφέρετέ τα για κέρασμα ή για βραβείο, συνεργαστείτε με την αθλητική ομάδα ή με άλλα άτομα που τα παιδιά θαυμάζουν, φτιάξτε αφίσες ή ένα παιχνίδι στον υπολογιστή.

Καινοτόμες δραστηριότητες στην αίθουσα για τη βελτίωση των διατροφικών συνηθειών των μαθητών

Κατά τη διάρκεια του μαθήματος μπορεί να προβλέπεται ένα 10λεπτο «διάλειμμα για φρούτα και λαχανικά», με σκοπό να αυξηθεί η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών από τα παιδιά. Στο πλαίσιο της δράσης αυτής οι μαθητές θα μαθαίνουν να καθαρίζουν φρούτα και λαχανικά και θα δοκιμάζουν τη γεύση τους, καταναλώνοντάς τα μαζί με εσάς και με τους συμμαθητές τους. Τα φρούτα και τα λαχανικά μπορείτε να τα φέρνετε εσείς και οι μαθητές από το σπίτι τους.

j1Higs6.jpg

Στα παιδιά μπορεί να ανατεθεί η συγγραφή μικρών κειμένων ή ποιημάτων με μηνύματα σχετικά με την υγιεινή διατροφή. Επίσης, μπορούν να ανατεθούν εργασίες για θέματα που σχετίζονται με το αντικείμενο της διατροφής, να δημιουργηθούν κάρτες με υγιεινές συνταγές ή ζωγραφιές με ποικίλη σχετική θεματολογία.

Ενδιαφέρουσα πρόταση είναι η διοργάνωση διαφόρων δράσεων γευσιγνωσίας, στις οποίες θα καλούνται οι μαθητές να δοκιμάσουν υγιεινά τρόφιμα και σνακ, τα οποία θα καταναλώνονται μέσα στην αίθουσα. Σκοπός αυτών των δράσεων θα είναι το να γνωρίσουν τα παιδιά τρόφιμα που ίσως δεν γνώριζαν, να πάρουν ιδέες για επιλογές θρεπτικών τροφίμων και να αναθεωρήσουν τυχόν αρνητική εικόνα που είχαν σχηματίσει για συγκεκριμένα τρόφιμα.

Επίσης, μπορεί να διοργανωθεί μια γιορτή πρωινού στην αρχή της πρώτης ώρας του ωρολογίου προγράμματος, στην οποία οι μαθητές θα μάθουν τι περιέχει ένα πλήρες πρωινό και θα το καταναλώσουν μαζί με εσάς και τους συμμαθητές τους, με σκοπό να δοθεί έμφαση στην αξία του γεύματος αυτού και να συνδεθεί με θετικές εμπειρίες.

Μια άλλη δράση μπορεί να αποτελεί η καθιέρωση «θεματικών εβδομάδων», για παράδειγμα «εβδομάδα χωρίς ανθυγιεινά σνακ» ή «εβδομάδα χωρίς αναψυκτικά», κατά τη διάρκεια των οποίων θα καλούνται οι μαθητές να περιορίσουν την κατανάλωση των συγκεκριμένων τροφίμων και να συμπληρώσουν στην αίθουσα ερωτηματολόγια, στα οποία θα καταγράψουν τη συχνότητα κατανάλωσης των τροφίμων αυτών κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης εβδομάδας.

zI3BF1f.jpg

Επιπλέον, μπορεί να πραγματοποιούνται διαγωνισμοί μεταξύ των μαθητών, για παράδειγμα, για τη δημιουργία αφίσας με σύντομα και πρωτότυπα μηνύματα για την υγιεινή διατροφή.

Η ενασχόληση με θέματα διατροφής μπορεί να γίνεται και μέσα από τη διαθεματική συνεργασία μεταξύ των μαθημάτων, προσδίδοντας έτσι ένα διασκεδαστικό χαρακτήρα, για παράδειγμα μέσα από τα καλλιτεχνικά ή τη μουσική.


Δείτε ολόκληρο το άρθρο

Σύνδεσμος σε αυτό το σχόλιο
Κοινοποίησε σε άλλα sites



  • Απαντήσεις

    • Ελααα η εμπειρία, και εγώ 85 υπολόγισα από την ένταση της γραμμής. Απίστευτο 😂😂. Είπα τέλος, χτες το βράδυ έκλαιγα, έλεγα στον άντρα μου ότι τελείωσε και αυτή η εγκυμοσύνη. Σήμερα εννοείται με εκραξε χαχα Οπότε θα κάνω 1 τεστ έτσι για την τιμή των όπλων κάθε 2-3 μέρες. Σίγουρα όχι κάθε μέρα όμως (και έκανα και εγώ 2-3 τη μέρα, ψύχωση!!)   @ditaki κορίτσι μου γλυκό αν θελήσεις μπορείς να μου στείλεις μήνυμα. Είμαι σίγουρη ότι πέρασα και εγώ επιλοχειο. Τώρα ένα χρόνο μετά το αναγνωρίζω που επιτέλους αρχίζω να βγαίνω από αυτό το σκοτάδι. Με βοήθησε που άλλαξα σπίτι και περιοχή. Πλέον βγαίνω σχεδόν κάθε μέρα βόλτες με το κοριτσακι μου και κυρίως κάθε φορά που νιώθω να πέφτω και να πνιγομαι. Οπότε, σωστά ειπώθηκε παραπάνω να βγαίνεις. Μόνη σου, με φίλες, με άλλες μαμάδες, αλλά μην μένεις μέσα στους 4 τοίχους. Πάρε βοήθεια σε παρακαλώ, είναι πολύ δύσκολο αυτό που περνάς, το έζησα στο πετσί μου. Και ένιωθα και τύψεις που πάλεψα τόσο πολύ για αυτό το μωρό και αντί να το ζω στα άκρα και να πετάω στα σύννεφα, εγώ έκλαιγα συνέχεια. Ένιωθα απέραντη μοναξιά, χαμένη, δεν ήξερα ποια είμαι πλέον... Λάτρευα και λατρεύω το παιδάκι μου, αλλά δυστυχώς δεν ήταν αυτό αρκετό για να είμαι ευτυχισμένη, τουλάχιστον όχι όπως περίμενα να είμαι. Κανείς δεν μας προετοιμάζει για την περίοδο της λοχείας. Είναι μια περίοδος πάρα πολύ δύσκολη για τη νέα μαμά και για αυτό χρειαζόμαστε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον γύρω μας. Θα στο ξαναγράψω και το εννοώ.. Μπορείς να μου στείλεις απλά για να τα πεις κάπου μια αν είσαι Αθήνα μετά χαράς να βγαίνουμε μαζί βόλτες ♥️ Δεν είσαι μόνη σου ♥️
    • Τώρα καλά είμαι! Είναι λίγο γκρινιάρης γιατί πεινάει διαρκώς...κ τον κρατάω στο στήθος μιάμιση με δύο ώρες, αλλά δεν έχω γάλα. Τον ακούω που καταπίνει, αλλά αν βγει θα ηρεμήσει για μισή ώρα το πολύ κ μετά ξανά κλάμα κ στήθος απευθείας. Κ με το θηλαστρο που προσπάθησα να βγάλω 10ml με το ζόρι κ από τα δύο. Τώρα θα έρθει τη Δευτέρα να τον δει κ θα συζητήσω μαζί του τι θα κανω με τον θηλασμό.  Εγώ ηρέμησα λίγο μέχρι χθες το πρωί. Ξεκίνησε πάλι να δαγκώνει ενώ είχε ηρεμήσει. Πιστεύω ότι φταίει κ η πεθερά μου σε αυτό. Ήρθε χθες για 3 ώρες για να αρχίσει να την μαθαίνει κ δεν τον άφησε στιγμή από την αγκαλιά της κι αυτός έκλαιγε γιατί πεινούσε κ της το έλεγα κ δεν μου τον έδινε. Μέχρι που αναγκάστηκα να κατεβάσω μπλούζα κ σουτιέν μπροστά της για να αναγκαστεί να μου τον δώσει. Εννοείται πως από τη νευρικότητα που είχε που τον πήγαινε βόλτες μέσα στο σπίτι κ καλά για να τον ηρεμήσει με δάγκωσε κ μου άνοιξε ξανά την πληγή. Την επόμενη φορά που θα έρθει δε θα είμαι ευγενική. 
    • Κι εμένα βάζει το χεράκι του στο στόμα και νόμιζα ότι πεινάει αλλά όταν τον βάζω στο στήθος τρώει τρεις γουλιές και σταματάει.. άρα το κάνει απλώς για να πιπιλάει .. τώρα για την πιπίλα..ένα απόγευμα είχα απελπιστεί, έκλαιγε ασταμάτητα χωρίς να καταλαβαίνω τι θέλει.. συνήθως βράδυ τον πιάνουν οι κολικοί πλέον..και του έβαλα μια πιπίλα.. την άρπαξε αμέσως και ηρέμησε.. μετά από λίγο βέβαια του την έβγαλα γτ δεν ήμουν σγρ ότι θέλω να του δώσω..  Εν τω μεταξύ από χθες έχω καφετί αίμα.. τώρα περίοδος είναι; Δεν ξέρω.. μάλλον..μου φαίνεται έχει περάσει αρκετός καιρός για να είναι από τα λοχια.. εν τω μεταξύ κάναμε και μια βλακεία μια μέρα με τον σύζυγο, οπότε αν είναι περίοδος θα πρέπει να προσέχω..  Από διάθεση πώς είστε; Εγώ ώρες ώρες είμαι λίγο πεσμένη.. σκέφτομαι αν τα κάνω όλα καλά για το μωρό μου.. είμαι και λίγο κουρασμένη σωματικά.. αλλά πιστεύω να συνηθίσει το σώμα μου στους νέους ρυθμούς.. **Δυστυχώς δε θυμάμαι ποια μάρκα ήταν η πιπίλα..γτ πέταξα το κουτάκι..νομίζω στο μαιευτήριο μου τη δώσανε..μια διάφανη με καρδούλες που φαίνεται πώς πιπιλάει είναι..
    • Εγώ στην κόρη μου 2 ετών δεν το είχα κάνει καθόλου δεν ήταν και υποχρεωτικό εμβόλιο … το Μάρτιο ίσως την στείλω παιδικό οπότε σκέφτομαι μήπως το κάνουμε είναι δύο δόσεις και θα το πληρώσω κανονικά γιατί λέει δωρεάν είναι μόνο στα παιδάκια κάτω των 18 μηνών… εγώ πάλι αυτήν την ανωμαλία δεν την καταλαβαίνω γιατί έχουν βάλει αυτό το όριο με την ηλικία των παιδιών αφού το έχεις βάλει στα υποχρεωτικά εμβόλια χορήγησε το δωρεάν για όλα τα παιδεία
    • Αχ Ιωάννα μου κι εγώ αυτό περιμένω...να δώσουμε την πιπίλα, γιατί την θέλει! Την δοκίμασε ο άντρας μου μια φορά κι όντως χαλάρωσε... εγώ τον βάζω στο κρεβάτι του κ τον αφήνω κ μετά τον παίρνει ο ύπνος. Αν είναι ανήσυχος τον κρατάω στον θώρακα κ του χαϊδεύω την πλάτη κ κοιμάται..με το κούνημα ουρλιάζει 🤣. Την ημέρα εμένα δεν κοιμάται. Κοιμάται μόνο πάνω στο μαξιλάρι θηλασμού κι αν τον μετακινήσω στο παρκοκρεβατο που έχω στο σαλόνι στο πεντάλεπτο ξυπνάει. Πονακια ευτυχώς για την ώρα δεν έχει, απλά έχει δύο μέρες τώρα που σφίγγεται για να κάνει κακά.
  • Νέες συζητήσεις

×
×
  • Προσθήκη...