Μετάβαση σε περιεχόμενο

Υπουργείο Παιδείας: Η βία ξεκινά ακόμα και από το νηπιαγωγείο


vicky86

Recommended Posts

Με τη μορφή πρώιμων επιθετικών συμπεριφορών – Διαβάστε τον ρόλο που διαδραματίζει το οικογενειακό και το σχολικό περιβάλλον – Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο

 

«Βία» με τη μορφή πρώιμων επιθετικών συμπεριφορών που μπορούν να εξελιχθούν σε εκφοβισμό στην πορεία των χρόνων συναντάται στα νηπιαγωγεία σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας τον Μάιο και τον Ιούνιο 2015.

Η έρευνα με τίτλο «Διερεύνηση σύγχρονων όψεων της σχολικής βίας και του εκφοβισμού στο ελληνικό σχολείο» διενεργήθηκε από το Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου – Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου στο πλαίσιο επιμορφωτικού εκπαιδευτικού ενημερωτικού υλικού και προγράμματος σπουδών επιμόρφωσης» με Αναθέτουσα Αρχή την Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Δράσεων του υπουργείου Παιδείας.

Στο πλαίσιο της έρευνας διενεργήθηκαν 25 συνεντεύξεις με εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που υπηρετούν σε σχολεία της Αττικής και 23 συνεντεύξεις με γονείς μαθητών όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων σε σχολεία της Αττικής.

Όπως διαπιστώνεται από τις εμπειρίες τόσο των γονέων όσο και των εκπαιδευτικών, τα φαινόμενα εκδηλώνονται με διαφορετικό τρόπο στις επιμέρους βαθμίδες εκπαίδευσης και σε γενικές γραμμές η σοβαρότητα των περιστατικών τείνει να κλιμακώνεται με την ηλικία.

Στο νηπιαγωγείο η «βία» συναντάται με τη μορφή πρώιμων επιθετικών συμπεριφορών που μπορούν να εξελιχθούν σε εκφοβισμό στην πορεία των χρόνων, αν δεν αντιμετωπιστούν έγκαιρα και σωστά.

Στο δημοτικό σχολείο οι πιο συνηθισμένες εκφάνσεις εκφοβισμού αφορούν στη λεκτική βία, στην περιθωριοποίηση μαθητών/ μαθητριών και στην άσκηση πίεσης και μικρο-εκβιασμών.

Στο γυμνάσιο τα φαινόμενα εκφοβισμού εστιάζουν στην εμφάνιση και σε θέματα που σχετίζονται με τη σεξουαλική ταυτότητα και το φύλο, ενώ συχνά εκφράζονται με σωματική βία και δεν λείπουν φαινόμενα ηλεκτρονικού εκφοβισμού. Στο λύκειο η βία και ο εκφοβισμός εκφράζονται εντονότερα σε σχέση με τις άλλες βαθμίδες και λαμβάνουν τη μορφή πειραγμάτων αλλά και ωμής βίας σε αρκετές περιπτώσεις.

Το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον λειτουργούν καθοριστικά στην διαμόρφωση των συμπεριφορών που θα εκδηλώσει ο κάθε μαθητής. Ειδικότερα για το σχολικό περιβάλλον, και οι δύο ομάδες υποστηρίζουν ότι ένα σχολικό περιβάλλον που εμπνέει αίσθηση ασφάλειας στα παιδιά λειτουργεί ανασταλτικά στην εκδήλωση φαινομένων εκφοβισμού.

Αναντίρρητα, η συνεργασία σχολείου και οικογένειας αναγνωρίζεται ως καθοριστικής σημασίας η οποία μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά στην έγκαιρη αντιμετώπιση και πρόληψη του φαινομένου.

Η έρευνα κατέγραψε μια σειρά από πρωτοβουλίες και καλές πρακτικές για την αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στις σχολικές μονάδες. Οι καλές πρακτικές έχουν βιωματικό χαρακτήρα και αφορούν στην ενημέρωση, στην ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκομένων, στην επιμόρφωση, και στην ενεργό συμμετοχή των παιδιών προκειμένου να κατανοήσουν και να αντιμετωπίσουν περιστατικά ενδοσχολικής βίας. Δεν καταγράφονται ωστόσο μηχανισμοί για τη διάδοση και τη διάχυση των καλών πρακτικών μεταξύ των σχολείων και των εκπαιδευτικών.

Προκειμένου να προληφθεί και να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο, οι συμμετέχοντες στην έρευνα ανέφεραν, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε φαινόμενα βίας και εκφοβισμού.

Διαμόρφωση κοινών βημάτων και πρωτοκόλλων χειρισμού περιστατικών βίας και εκφοβισμού σε όλα τα σχολεία.

Έμφαση σε δράσεις κατά του εκφοβισμού στις χαμηλές βαθμίδες εκπαίδευσης, ιδίως στο δημοτικό σχολείο με συστηματικές δράσεις ευαισθητοποίησης των παιδιών.

Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανάπτυξη δράσεων ευαισθητοποίησης και πρόληψης με βιωματικό χαρακτήρα.

Διαμόρφωση ισορροπημένου προγράμματος στο πλαίσιο του σχολείου που να επιτρέπει τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών όλων των ηλικιών.

Καθιέρωση δραστηριοτήτων όπως κινηματογραφική βραδιά, σκάκι, θεατρικά παιχνίδια κλπ.

Δημιουργία και στελέχωση υποστηρικτικών δομών σε όλα τα σχολεία.

Δημιουργία συμβουλευτικού σταθμού νέων με ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, ανθρώπους που μπορούν να κάνουν δουλειά πρόληψης στο σχολείο.

Ενίσχυση της συνεργασίας με τους γονείς, ενεργοποίηση των Συλλόγων Γονέων και ανάπτυξη δράσεων για τους γονείς.

Λειτουργία ομάδων γονέων με συμμετοχή και εκπαιδευτικών ώστε να υπάρξει επικοινωνία.

Δημιουργία μηχανισμών για τη διάδοση των καλών πρακτικών και της εμπειρίας που έχει αποκτηθεί είτε μέσω ιστοσελίδων είτε μέσω διασχολικών ή θεματικών εκδηλώσεων.

Ενημέρωση και συζήτηση με τα παιδιά σε σταθερή βάση.


Δείτε ολόκληρο το άρθρο

Σύνδεσμος σε αυτό το σχόλιο
Κοινοποίησε σε άλλα sites

  • Απαντήσεις

    • Καλημέρα κορίτσια μου!!  Δυστυχώς είχα και εγώ κάποια νέα που με πανικοβαλαν τη παρασκευή στο γιατρό άσχετα με τις αντιστάσεις στις μητριαιες.. για αυτό και χάθηκα λίγο.. είμαι στο τρέξιμο όλη την εβδομάδα μιλώντας με επαγγελματίες υγείας ψάχνοντας λύσεις.. που πιστεύω να πάνε όλα καλά τώρα, θα δείξει όμως πως θα πάει και τι θα γίνει... Δεν είμαι έτοιμη να το συζητήσω ακόμα... Διαβάζοντας και κάποια δικά σας νέα άλλο τόσο εκνευρίζομαι με τους γιατρούς που υπάρχουν εκεί έξω... Δεν θα επεκταθώ περισσότερο καθώς δεν θέλω να στεναχωρήσω και καμιά σας.. ας γεννησουμε όλες με το καλό να πάνε όλα κατ'ευχήν για όλες μας, να κρατήσουμε υγιή μωράκια στην αγκαλιά μας και τότε θα είμαι χείμαρρος.. Να σας πω όμως ότι η μικρούλα μας είναι μια χαρά, επανέλαβα και το Doppler, μίλησα και με αγγειολογο.. τσάμπα ανησύχησα.. όλα καλά! 2.200kg και 0,570 η αριστερή μητριαια και 0,600+ η δεξιά.. κατά μέσο όρο δηλαδή γιατί τις μετρήσαμε καμία 10αρια φορές τουλάχιστον.. Τη Τρίτη που μας πέρασε έκανα και καρδιοτοκογραφημα, όλα καλά, 25/11 έχουμε πάλι καρδιοτοκογραφημα και υπέρηχο.. και αρχές Δεκέμβρη ξανά υπέρηχο..  @MarMar90 μου είδα και τα δικά σου νέα.. τα κορίτσια με κάλυψαν πλήρως.. θα πω μόνο ότι λυπάμαι για το γιατρό σας και για αυτό που σας κάνει ψυχολογικά τώρα στο τέλος.. δεν θα πω κάτι άλλο γιατί δε θα σταματήσω να βρίζω μέχρι αύριο..!! Βέβαια τα έχω μαζεμένα και από τον δικό μου... Anyway..! Σήμερα δεν έχεις το δεύτερο Doppler;; Περιμένω να διαβάσω νέα σου!!! Ευχαριστώ και για τη σκέψη κοριτσάκι μου..! ❤️❤️❤️
    • Ίσως να φταίει κ το τρελό άγχος για τα πάντα γιατί οι εξετ΄ασεις πάντα βγαίνουν οκ. Ξέρω θα σας φαίνεται πολύ κουλό να μην έβρισκαν κάτι αλλά το έχω αποδεχθεί τόσα χρόνια, στην αρχή ένιωθα πολύ μειονεκτικά ΄΄οντας στην εφηβεία. Κ όταν έμεινα έγκυος κ εκείνο τον κύκλο είχα ενδιάμεσα αιμορραγία κ δεν μπορούσαμε να υπολογίζουμε την 1η μέρα περιόδου!!!  
    • Ευχαριστώ πολύ κορίτσι ❤️ Για όλες μας πιστεύω ότι το έχουμε! η @_piripiri_ έκανε ήδη την αρχή! Για τη θέση απ'ό,τι κατάλαβα είναι το κεφάλι μεν προς τα κάτω αλλά λίγο πλάγια, δεν έχει αρχίσει να κατεβαίνει στη λεκάνη. Δεν βιάζεται όμως ο γιατρός, θα αρχίσουμε να το κοιτάμε από το επόμενο ραντεβού που είναι σε 2 εβδομάδες νομίζω   
    • 2,5 κιλάκια πλασματάκι 😍 Μπράβο βρε κορίτσι μου! Πολύ πολύ χαρούμενα τα νέα σου!! Έχει πάρει και σωστή θέση με το κεφαλάκι;;; Μου αρέσει πολύ και η αισιοδοξία σου καθώς πλησιάζει η ΠΗΤ. Να μείνεις έτσι μέχρι να κρατήσεις την μπουμπού στην αγκαλιά σου!!!❤️💗❤️
    • @Diwni Πιο παλιά ήταν ΄έτσι κ το είχα αποδεχθεί κ έπαιρνα αντισυλληπτικά για να φτιάξει. Μετά την αποβολή (Μάρτιος 2023) άλλαξε ο κύκλος κ έγινε μεγάλος που είναι το κλασσικό για ΣΠΩ. Τώρα πρώτη φορά γίνεται αλλά δεν έχω κανένα κουρ΄άγιο να ασχοληθώ απλά αφήνω να περάσει, κουράστηκα να τρέχω στους γιατρούς κ η απάντηση να είναι ναι είσαι η εξαίρεση κ πάρε χάπια για μια ζω΄η. @Elli13 Δεν βρήκα ωορρηξία κ σταμάτησα τα τεστ απ'τη στιγμή που έχω φουλ αίμα Δεν πειράζει πάμε για τον Δεκέμβριο, ίσως μας το φέρει ο Αϊ Βασίλης το μωράκι ☺️ Γενικά στο θέμα περιόδου τρέχω από τότε που μου ήρθε πρώτη φορά περίοδος κ απλά ακούω συνέχεια είσαι η εξαίρεση κ έτσι λειτουργ΄εί ο κύκλος σου. Παλιά δεν με πείραζε γτ δεν προσπαθούσαμε για παιδιά
  • Νέες συζητήσεις

×
×
  • Προσθήκη...