Μετάβαση σε περιεχόμενο

Recommended Posts

Δημοσίευση
Με τη μορφή πρώιμων επιθετικών συμπεριφορών – Διαβάστε τον ρόλο που διαδραματίζει το οικογενειακό και το σχολικό περιβάλλον – Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο

 

«Βία» με τη μορφή πρώιμων επιθετικών συμπεριφορών που μπορούν να εξελιχθούν σε εκφοβισμό στην πορεία των χρόνων συναντάται στα νηπιαγωγεία σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας τον Μάιο και τον Ιούνιο 2015.

Η έρευνα με τίτλο «Διερεύνηση σύγχρονων όψεων της σχολικής βίας και του εκφοβισμού στο ελληνικό σχολείο» διενεργήθηκε από το Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημήτρη Τσάτσου – Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου στο πλαίσιο επιμορφωτικού εκπαιδευτικού ενημερωτικού υλικού και προγράμματος σπουδών επιμόρφωσης» με Αναθέτουσα Αρχή την Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Δράσεων του υπουργείου Παιδείας.

Στο πλαίσιο της έρευνας διενεργήθηκαν 25 συνεντεύξεις με εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που υπηρετούν σε σχολεία της Αττικής και 23 συνεντεύξεις με γονείς μαθητών όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων σε σχολεία της Αττικής.

Όπως διαπιστώνεται από τις εμπειρίες τόσο των γονέων όσο και των εκπαιδευτικών, τα φαινόμενα εκδηλώνονται με διαφορετικό τρόπο στις επιμέρους βαθμίδες εκπαίδευσης και σε γενικές γραμμές η σοβαρότητα των περιστατικών τείνει να κλιμακώνεται με την ηλικία.

Στο νηπιαγωγείο η «βία» συναντάται με τη μορφή πρώιμων επιθετικών συμπεριφορών που μπορούν να εξελιχθούν σε εκφοβισμό στην πορεία των χρόνων, αν δεν αντιμετωπιστούν έγκαιρα και σωστά.

Στο δημοτικό σχολείο οι πιο συνηθισμένες εκφάνσεις εκφοβισμού αφορούν στη λεκτική βία, στην περιθωριοποίηση μαθητών/ μαθητριών και στην άσκηση πίεσης και μικρο-εκβιασμών.

Στο γυμνάσιο τα φαινόμενα εκφοβισμού εστιάζουν στην εμφάνιση και σε θέματα που σχετίζονται με τη σεξουαλική ταυτότητα και το φύλο, ενώ συχνά εκφράζονται με σωματική βία και δεν λείπουν φαινόμενα ηλεκτρονικού εκφοβισμού. Στο λύκειο η βία και ο εκφοβισμός εκφράζονται εντονότερα σε σχέση με τις άλλες βαθμίδες και λαμβάνουν τη μορφή πειραγμάτων αλλά και ωμής βίας σε αρκετές περιπτώσεις.

Το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον λειτουργούν καθοριστικά στην διαμόρφωση των συμπεριφορών που θα εκδηλώσει ο κάθε μαθητής. Ειδικότερα για το σχολικό περιβάλλον, και οι δύο ομάδες υποστηρίζουν ότι ένα σχολικό περιβάλλον που εμπνέει αίσθηση ασφάλειας στα παιδιά λειτουργεί ανασταλτικά στην εκδήλωση φαινομένων εκφοβισμού.

Αναντίρρητα, η συνεργασία σχολείου και οικογένειας αναγνωρίζεται ως καθοριστικής σημασίας η οποία μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά στην έγκαιρη αντιμετώπιση και πρόληψη του φαινομένου.

Η έρευνα κατέγραψε μια σειρά από πρωτοβουλίες και καλές πρακτικές για την αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στις σχολικές μονάδες. Οι καλές πρακτικές έχουν βιωματικό χαρακτήρα και αφορούν στην ενημέρωση, στην ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκομένων, στην επιμόρφωση, και στην ενεργό συμμετοχή των παιδιών προκειμένου να κατανοήσουν και να αντιμετωπίσουν περιστατικά ενδοσχολικής βίας. Δεν καταγράφονται ωστόσο μηχανισμοί για τη διάδοση και τη διάχυση των καλών πρακτικών μεταξύ των σχολείων και των εκπαιδευτικών.

Προκειμένου να προληφθεί και να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο, οι συμμετέχοντες στην έρευνα ανέφεραν, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε φαινόμενα βίας και εκφοβισμού.

Διαμόρφωση κοινών βημάτων και πρωτοκόλλων χειρισμού περιστατικών βίας και εκφοβισμού σε όλα τα σχολεία.

Έμφαση σε δράσεις κατά του εκφοβισμού στις χαμηλές βαθμίδες εκπαίδευσης, ιδίως στο δημοτικό σχολείο με συστηματικές δράσεις ευαισθητοποίησης των παιδιών.

Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανάπτυξη δράσεων ευαισθητοποίησης και πρόληψης με βιωματικό χαρακτήρα.

Διαμόρφωση ισορροπημένου προγράμματος στο πλαίσιο του σχολείου που να επιτρέπει τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών όλων των ηλικιών.

Καθιέρωση δραστηριοτήτων όπως κινηματογραφική βραδιά, σκάκι, θεατρικά παιχνίδια κλπ.

Δημιουργία και στελέχωση υποστηρικτικών δομών σε όλα τα σχολεία.

Δημιουργία συμβουλευτικού σταθμού νέων με ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, ανθρώπους που μπορούν να κάνουν δουλειά πρόληψης στο σχολείο.

Ενίσχυση της συνεργασίας με τους γονείς, ενεργοποίηση των Συλλόγων Γονέων και ανάπτυξη δράσεων για τους γονείς.

Λειτουργία ομάδων γονέων με συμμετοχή και εκπαιδευτικών ώστε να υπάρξει επικοινωνία.

Δημιουργία μηχανισμών για τη διάδοση των καλών πρακτικών και της εμπειρίας που έχει αποκτηθεί είτε μέσω ιστοσελίδων είτε μέσω διασχολικών ή θεματικών εκδηλώσεων.

Ενημέρωση και συζήτηση με τα παιδιά σε σταθερή βάση.


Δείτε ολόκληρο το άρθρο

  • Απαντήσεις

    • Καλα ειμαστε 😊 εχθες πηγαμε στον γιατρο να δουμε την μπεμπα. Ειναι μια χαρα μεγαλωσε ειμαστε πια 745gr 🩷🩷🩷 καθετε εγκαρσια και οταν τεντωνεται με ποναει οποτε μου εδωσε ο γιατρος μαγνησιο για να μην κανω συσπάσεις. Μου ειπε να προσεχω την πιεση, το ζαχαρο ειναι μια χαρα ρυθμισμενο και μετα της γιορτες θα με ξανα δει.
    • Καλημέρα, διάβασα το θέμα σου με το μεγάλο σου παιδάκι και ήθελα να σου πω την εμπειρία μου μήπως σε βοηθήσει. Εμένα όταν γεννήθηκε η μικρή, η πρώτη μου κόρη ήταν 21 μηνών.  Απέναντι στο μωρό δεν έβγαλε καμία ζήλια, καμία κακή συμπεριφορά. Ίσα ίσα ήταν όλο γλυκες και αγάπες. Αλλά ηταν προφανές ότι έπαθε σοκ από την όλη συμπεριφορά της. Τη νύχτα ξυπνούσε συνεχώς και με φωναζε. Μόλις έφευγα ξυπνούσε. Γκρίνια πολλή, ξεσπάσματα, άρνηση για όλα. Αλλά εμένα κόλλησε ακόμα περισσότερο μαζί μου. Εκτός κ αν υπήρχε κ άλλος φροντιστής μπροστά, πχ η μαμά μου, ήθελε μόνο εκείνη.  Αυτό που βοηθάει είναι φυσικά ο χρόνος. Θα συνηθίσει σιγά σιγά και θα βρείτε ισορροπίες. Επίσης, τα γνωστά που λένε παντού αλλά πραγματικά πιάνουν.. Να συμμετέχει το μεγάλο στη φροντίδα του μωρού, πχ φέρε μου την πάνα του μωρού κλπ. Νιώθει ότι συμμετέχει και δεν είναι αποκλεισμένο. Να περνάτε χρόνο οι δυο σας μόνο, έστω κ μισή ώρα όταν κοιμάται το μωρό, ώστε να συνδεθείτε ξανά.  Μην στεναχωριέσαι, θα το ξεπεράσει το μικρουλι σου, απλά δεν ξέρει πως να διαχειριστεί τη νέα κατάσταση και τα συναισθήματα του. Να σου ζήσουν 🩷
    • Καλημέρα κορίτσια!  Πως είστε; Τι νέα; Τι συμπτώματα; Πως προχωράτε;
    • Καλησπερα κοριτσια,τι κανετε? Εμας σημερα μας εσκασε το πρωτο δοντακι και ειναι ετοιμο και το αλλο διπλα. Κατα τυχη το ειδα,ειχαμε παει σε μια χριστουγεννιατικη εκδηλωση στην εταιρια του αντρα μου και οπως την αλλαζα εκλαιγε και ετσι το ειδα. Επισης την εβαλα αγκαλια σε εναν που ειχε ντυθει Αγιος Βασιλης και ενω περιμενα να τρομαξει αυτη καθοταν αραχτη!   Βρε κοριτσια πως ξεπεταγονται ετσι γρηγορα? Σαν χθες μου φαινεται που γεννησαμε.
    • Καλησπέρα κι από μένα.!! Εγώ είμαι με κολπίτιδα η οποία ήρθε από το πουθενά.! Παίρνω αγωγή τώρα, δείχνει να κάνει δουλειά. Ταλαιπωρήθηκα λίγο με αυτό γιατί δεν το κατάλαβα, πήγα νοσοκομείο επειδή είχα πόνο χαμηλά στην πύελο και δεν μπορούσα ούτε καν να περπατήσω και μου το βρήκε ο γιατρός εκεί ευτυχώς! Αλλιώς είμαι ξάπλα, η μικρή έχει πάρει ήδη θέση, αν είναι δυνατόν.. 🤪 Αυτό το παιδί ίδιο η μάνα του από την κοιλιά.. προνοεί για τα πάντα.. 🤣🤣🤣  Θέλει ξάπλα βέβαια γιατί το κεφάλι της εφάπτεται ήδη στον τράχηλο. Ευτυχώς ο τράχηλος καλά κρατεί, είναι κλειστός και έχει ικανοποιητικό μήκος. Θα πάω τώρα 22 του μήνα για υπέρηχο στη γιατρό μου όποτε θα δούμε τι θα μας πει κι αυτή.  Αλλιώς η μικρή μας είναι καλά! Ήδη έχουμε φτάσει στο κιλό.. δείχνει ότι θα είναι μεγαλούτσικο παιδάκι.. καλά δεν περιμένω και τπτ άλλο αν σκεφτεί κανείς ότι εγώ γεννήθηκα 3850 γρ. και ο άντρας μου 3900 γρ. 🤣 Έχω βάλει μηχανάκι - μετρητή ζαχάρου γιατί η καμπύλη που έκανα είχε μια τιμή λίγο τσιμπημένη, 5 μονάδες πάνω από το όριο, σιγά τα αυγά, αλλά η γυναικολόγος επέμενε να δω ενδοκρινολόγο και τώρα απλά μετράω 6 φορές τη μέρα τα γεύματα. Μέχρι στιγμής όλα καλά, δεν υπάρχει κανένα θέμα.. οπότε καθαρά προληπτικά και μόνο έχω μπει σε αυτή τη διαδικασία..🥴 Πάντως κάθε φορά όλο και κάτι θα μου βγει.. αλλιώς δεν γίνεται.. δεν έχει σασπένς αυτή η εγκυμοσύνη.. 🤣🤣🤣🤣
  • Νέες συζητήσεις

×
×
  • Προσθήκη...